5 eenvoudige manieren om te starten met marketing automation

Eva van den Born

Eva van den Born

Inbound Marketeer

Marketing automation is niet nieuw. De meeste marketeers kennen de waarde ervan. Sterker nog: 75% van de bedrijven maakt al gebruik van een of andere vorm van marketing automation.

Dat betekent ook dat 25% dat nog niet doet. Misschien hoor jij daar wel bij, of gebruik je al wel marketing automation, maar ben je teleurgesteld door de initiële resultaten of de complexiteit van de software. Het is moeilijk beginnen met zoveel verschillende functies en strategieën om uit te kiezen.

Daarom hebben we 5 adviezen op een rijtje gezet waarmee beginnen met marketing automation een stuk duidelijker wordt.

  1. Definieer doelen

Als je hebt geïnvesteerd in marketing automation software, is het belangrijk om heel specifiek te bepalen welke doelen je met de software wilt bereiken. Zo zorg je ervoor dat je alles uit de software haalt, en je investering dus de moeite waard wordt.

De meeste tools komen met allerlei functies. Het is zaak om je daarbij vooral te concentreren op de functies die het beste bij jouw doelen aansluiten. Bijvoorbeeld:

Doel

Functies in je software

Genereer meer leads uit prospects
De landinsgpagina-builder, de dynamische formulier-builder
Identificeer meer waardevolle leads
Lead score-mogelijkheden
Verbeter de campagneprestaties
Rapportage en analyse
Verbeter de verkoopprocessen
CRM en sales automation

Zorg ervoor dat de doelen die je stelt SMART zijn: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Zo kan je de ROI van je inspanningen beter bijhouden.

  1. Werk met minder programma’s

Goede marketing automation software heeft tools voor praktisch alle online middelen. Denk aan social media, CRM, e-mailmarketing, analysetools en meer. Voor al die tools is er ook aparte software beschikbaar. Maar door die aparte software te blijven gebruiken, verlies je veel tijd en boet je marketing automation software aan effectiviteit in. Maak het niet moeilijker dan nodig: zorg dat je één centraal platform instelt.

Over het algemeen zijn er twee opties om dat te doen:

  • Integreer de tools in de marketing automation software
  • Schakel over naar de interne functies van de marketing automation software

Bijna alle marketing automation programma’s bieden de mogelijkheid tot integratie, wat natuurlijk erg gemakkelijk is. Tegelijkertijd kan je nog meer tijd besparen door de interne functies van je marketing automation software te gebruiken. Je raakt daarmee wel iets aan flexibiliteit kwijt, maar wint in tijd.

  1. Train je medewerkers

Hoe meer medewerkers de marketing automation software weten te gebruiken, hoe groter de waarde ervan. En als ze niet weten hoe ze de software of delen ervan moeten gebruiken, is de kans klein dat ze dit zichzelf aanleren.

Je kunt daarom het beste beginnen met een aantal trainingen, waarin je medewerkers laat zien hoe de nieuwe software hun positie binnen het bedrijf kan verbeteren. Het is belangrijk om hen te laten zien welke voordelen het biedt, niet alleen in omzet, maar ook in het stroomlijnen en versimpelen van het werk van je collega’s.

Vraag na enkele weken gebruik hoe de software bevalt. Bespreek knelpunten en problemen, biedt advies en help hen om de voordelen van de software te omarmen.

  1. Start met de quick wins

Denk niet dat je vanaf dag één een geavanceerde marketing automation strategie nodig hebt. Sowieso gaat het tijd kosten voordat je alle functies kent en ervaring met de verschillende tools hebt opgedaan.

Slimmer is om je te concentreren op het automatiseren van de basis. Vaak kan je daar snel en gemakkelijk winst behalen. Dit zijn enkele acties-voor-beginners die je deze week nog kunt uitrollen:

  • Maak een welkomstcampagne voor nieuwe abonnees op je e-mailnieuwsbrief
  • Maak een A/B-test aan voor een of enkele landingspagina’s
  • Volg het gedrag van bezoekers op een landingspagina
  • Stel automatische communicatie in tussen sales en marketing
  • Stel geautomatiseerde berichten in voor je social accounts

Deze acties helpen je direct ROI te genereren uit je marketing automation, de software te leren kennen én in je achterhoofd al bezig te gaan met complexere strategieën.

  1. Denk aan de lange termijn

Marketing automation is nooit volledig automatisch. Om de ROI te stimuleren wil je de analyses bestuderen, aan de knoppen blijven draaien en nieuwe campagnes en strategieën proberen. De software helpt hierbij door repetitieve, saaie taken voor je te automatiseren.

Met de 5 tips hierboven kan je nú aan de slag met marketing automation. Heb je vragen? Klik hier om een belafspraak in te plannen, dan helpen we je verder op weg.

Dit blog is geschreven op basis van content van onze partner SharpSpring.

 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter