Mijn landingspagina converteert niet – wat nu?

Eva van den Born

Eva van den Born

Inbound Marketer

conversie landingspagina marketing automation
Landingspagina’s zijn die pagina’s op je website waar een bezoeker binnenkomt. Hij of zij komt hier voor gerichte, relevante content. Hierdoor hebben landingspagina’s de potentie om anonieme bezoekers te converteren tot een lead of of zelfs klant.

Maar wat als je landingspagina niet converteert?

Zelfs als je alles hebt gedaan om de perfecte pagina te bouwen, kun je met een verschrikkelijke conversieratio blijven zitten. Maar hoe je het oplost… geen idee!

Misschien ben je zelfs al aan het optimaliseren gegaan. De call-to-action aanpassen, nieuwe beelden erin, maar de resultaten veranderen niet. Wat doe je dan?

Hoewel er veel goede informatie en praktische tips te vinden zijn voor landingspagina’s, hebben de meeste tips te maken met het testen en aanpassen van bepaalde elementen van de pagina. Maar er is weinig advies over pagina’s die fundamenteel niet lijken te werken.

Daar gaan we nu eens induiken.

Voor dit artikel gaan we ervan uit dat je de basis van het maken van een landingspagina kent en dat de betreffende pagina in theorie alles goed lijkt te werken. Daarom gaan we niet kijken naar technische aspecten, maar juist naar het grotere plaatje.

Voldoet de pagina aan de verwachtingen van bezoekers?

Veel marketeers zien hun campagnes en landingspagina’s als twee verschillende dingen. En omdat er verschillende vaardigheden voor nodig zijn, gebeurt het regelmatig dat er een persoon aan de campagnes werkt en een ander aan de landingspagina’s.

Voor je doelgroep zijn de campagnes en pagina’s één continue ervaring. Ze zien een advertentie of resultaat van een zoekopdracht en denken iets interessants op jouw site te vinden. Er zijn dan bepaalde verwachtingen geschapen, waar de landingspagina aan moet voldoen.

Stel dat je een advertentie live hebt staan met een actie-aanbod voor de verzekering van je huisdier. Dat is het logisch als de pagina erachter ook over deze actie gaat. Als het dan opeens gaat over de verschillende verzekeringspakketten waar je uit kan kiezen, dan wordt aan de verwachting van de bezoeker niet voldaan.

Voorbeeld waarbij actie-aanbod en landingspagina goed op elkaar aansluiten:


Dit soort problemen komen vaker voor dan je denkt! Zelfs grote merken maken fantastische advertenties die verwijzen naar verwarrende, irrelevante landingspagina’s.

Bezoekers hebben geen zin om handmatig te zoeken naar de pagina die hen in eerste instantie aantrok. Ze klikten omdat ze dachten een eenvoudige oplossing voor hun probleem te hebben gevonden, maar het tegendeel is waar.

Als jouw landingspagina niet converteert, is de kans groot dat je niet aan de verwachtingen van de bezoekers voldoet. Gaat je e-mail volledig over een bepaalde korting, dan moet die korting centraal staan op de landingspagina. Gaat je advertentie over de hoge klanttevredenheid, zorg dan dat de reviews in het middelpunt staan op de landingspagina erachter.

Als een campagne zelf converteert, dan werkt de boodschap. Converteert de pagina erachter niet, dan is de kans groot dat de boodschap daar niet goed aansluit.

Vraag je te veel?

Een andere veelgemaakte fout is om meer informatie te vragen dan je nodig hebt. Een natuurlijke impuls, vaak meegegeven vanuit de datamaatschappij waarin we leven. Hoe meer informatie je kan verzamelen over je potentiële klanten, hoe beter – toch?

Voor de bezoeker is het geven van informatie een offer.

Ze zijn voorzichtig met het uitdelen van persoonlijke informatie. Hoe meer informatie je vraagt, hoe meer ze zullen aarzelen. Dat geldt vooral als de informatie waarom je vraagt als overbodig voelt.

Als je om een e-mailadres vraagt waarmee je ze een whitepaper gaat sturen, dan is dat logisch. Maar vraag je in diezelfde situatie ook om voor- en achternaam, bedrijfsnaam, aantal werknemers en brutowinst per maand, dan gaat niemand je whitepaper downloaden.

Hoe ga je dat allemaal omzeilen?

Simpel: alleen vragen om wat je absoluut nodig hebt. Je kunt, als het echt moet, altijd optionele velden gebruiken in je formulier als je kans wilt houden om meer te weten te komen. Een keuze bieden werkt beter dan alles te verplichten. Maar: minder blijft beter.

Voorbeeld van eenvoudig formulier:


Stel dat je een formulier hebt met een verplicht veld voor ‘naam’, ‘e-mailadres’ en ‘telefoonnummer’. Door alleen al het veld ‘telefoonnummer’ optioneel te maken, in plaats van verplicht, kun je een enorme conversiestijging zien.

Dus als je probeert te achterhalen waarom mensen niet converteren, kijk dan eens naar de informatievraag. Als je veel vraagt en weinig teruggeeft, kan dat best eens een probleem zijn.

Is de pagina verwarrend?

Het derde en laatste aandachtspunt voor meer conversie is de eenduidigheid van de landingspagina. Als je bezoekers verwart door teveel informatie, teveel afleiding of te weinig richting, dan lijdt de conversie daaronder.

De meeste mensen lezen niet alles op de landingspagina. En waarom zouden ze ook. Hoe minder ze na hoeven te denken over jouw aanbod, hoe groter de kans dat ze converteren.

De meeste mensen converteren namelijk op basis van hun gevoel. Het is jouw taak als marketeer om je bestemmingspagina zo eenduidig, eenvoudig en intuïtief te maken als maar mogelijk.

Om dat te doen, moet je wel precies begrijpen wat je mensen wilt laten doen en waarom ze dat zouden willen doen. Als je die dingen niet begrijpt, kun je de bezoeker ook niet begeleiden van eerste interesse tot enthousiaste conversie.

Denk dus na over je doelgroep, en welke problemen en uitdagingen er spelen. Bedenk hoe jouw product of dienst die problemen gaat oplossen, en vooral, hoe het leven er beter van wordt. Zodra je dit duidelijk hebt, kun je die punten gaan verbinden. Waarbij je dat natuurlijk op een eenvoudige en emotioneel overtuigende manier moet doen.

Als je de tijd neemt om dit allemaal uit te zoeken, zal iedereen die je pagina ziet precies weten waarom je aanbod een goed idee is. De conversie is dan dichtbij.

Basisprincipes van conversie op landingspagina’s

Een goede landingspagina voldoet duidelijk en effectief aan de verwachtingen van de bezoeker en biedt overtuigende argumenten voor conversie. Dat is de simpele basis.

Als je niet begrijpt waar je bezoekers vandaan komen, wat ze moeten doen en hoeveel ze daarvoor willen inleveren, dan gaat de conversieratio laag zijn. Dat is de harde waarheid.

Neem dus de tijd om een fundamenteel gezonde pagina op te bouwen. Zo win je publiek én de conversies die je nodig hebt.

Dit blog is geschreven op basis van content van onze partner SharpSpring.