5 tips voor betere formulieren

Hugo van den Hurk

Hugo van den Hurk

Inbound Marketer

Vaak zijn aanmeldformulieren de laatste stap bij het creëren van een campagne. En te vaak krijgen ze daardoor te weinig aandacht. Nog gauw ‘even een formulier maken’ kan problemen opleveren voor je conversie.

Misschien is dat bij jou niet gebeurd en heb je juist wel goed nagedacht over je formulieren, maar heb je alsnog slechte conversie.

Wat je situatie ook is: met deze vijf tips kan je jouw aanmeldformulier de benodigde upgrade geven.

  1. Minimaliseer het aantal invulvelden

Deze is simpel: als je formulier een muur van velden is geworden, dan is de kans klein dat een bezoeker het formulier helemaal invult. De beste aanmeldformulieren hebben alleen het minimum aantal velden, ondanks de behoefte om zoveel mogelijk te weten te komen over de klant.

Er zijn zelfs onderzoeken naar gedaan, die bevestigen dat een daling in het aantal velden gelijk staat aan een stijgend conversiepercentage. Ter illustratie: een vermindering van 11 naar vier velden zag in één van de onderzoeken een conversiestijging van 120%!

De velden in je formulier gebruik je voor essentiële informatie. Als het aantal velden daardoor wat hoger is dan je wil, dan hoef je daar niet direct van te schrikken. Er is altijd een balans tussen de informatie die je nodig hebt en een hoog conversiecijfer. Doe eens een A/B-test om te kijken waar jij de grens wil trekken.

  1. Breng het formulier prominent in beeld

Alles draait om locatie. Als je landingspagina een formulier bevat, zorg er dan voor dat het formulier zich op de meest zichtbare en meest logische plek bevindt. Deze lock-in-tactiek zorgt ervoor dat bezoekers het formulier simpelweg niet kunnen missen.

Ook zo’n prominente plek, die toch vaak vergeten wordt, is de voettekst van je website. Daar belanden best veel bezoekers, waardoor het de ideale plek is voor een algemeen aanmeldformulier – bijvoorbeeld voor je nieuwsbrief. Zorg er natuurlijk wel voor dat dit formulier aan tip 1 voldoet.

  1. Test het formulier op elk apparaat

Wist je dat gemiddeld 45% van alle formulieren wordt ingevuld op een mobiel apparaat? Afhankelijk van je doelgroep kan dat percentage nog veel hoger zijn. Toch vergeten veel mensen hun formulier ook op een smartphone of tablet te testen, waardoor daar fouten kunnen ontstaan en de conversie achterblijft.

Het gebeurt daarbij vaak dat velden niet correct worden weergegeven op verticaal georiënteerde schermen, zoals je telefoon. Let daarbij ook op het gebruik van keuzerondjes, die notoir duim-onvriendelijk zijn. Denk ook aan een verticaal design, in plaats van een horizontaal design, zodat je niet opzij hoeft te scrollen. Hoe minder scrolltijd in het algemeen, hoe beter.

  1. Maak gebruik van goed UX design

Voor aanmeldformulieren zijn er specifieke designtechnieken die conversie bevorderen. Allereerst gaat het er daarbij om dat het formulier opvalt in de pagina. Dit kan door het formulier met behulp van kleuren en lijnen ‘in te kapselen’ in het scherm. Negatieve ruimte rondom het formulier is daarbij essentieel. Daarnaast wil je dat de essentiële elementen in het formulier zelf ook opvallen. Geef buttons de juiste vorm en kleur, zodat die contrasteren met de rest van het formulier.

Weersta de drang om dit alles te doen met heftige kleuren, gewaagde patronen, intense texturen en verschillende lettertypen. Het formulier moet wel opvallen, maar niet irritant zijn en bovendien aansluiten bij je merk.

  1. Optimaliseer de call-to-actions

De tekst ín de buttons is van grote invloed op conversie. Volgens onderzoek van Unbounce kan het woord ‘verzenden’ in de button de conversie met 3% verlagen. Ook bekende CTA’s zoals ‘Download’ en ‘Aanmelden’ leveren slechte conversie op, omdat ze door de bezoeker als veeleisend worden beschouwd. Informele CTA’s zoals ‘Verder’ en ‘Klik hier’ doen het beter.

Natuurlijk moet je button oproepen tot actie, maar die actie moet niet veeleisend lijken. Zorg voor korte teksten, met niet meer dan drie woorden. Laat de buttonteksten bovendien aansluiten bij je merk-archetype. Informeel kan zijn “Chat met ons”, terwijl een formelere vorm kan zijn “Neem contact op”. Test eens wat voor jouw merk werkt.

Samenvattend: zo bouw je formulieren die converteren

Een goed formulier is kort, goed zichtbaar, goed gedesignd, heeft geteste CTA-teksten en werkt op elk apparaat.

In je marketing automation software kan je een deel van deze werkzaamheden gemakkelijk laten uitvoeren. Door de formulieren te centraliseren in één hub hou je overzicht over de prestaties en kan je bovendien de geleerde lessen overal makkelijk doorvoeren. Testen en optimaliseren zijn natuurlijk noodzakelijk.

Bijna elke klantrelatie begint met een formulier, dus zorg ervoor dat jouw formulier top is!