With these steps you will write a vacancy text that will attract applicants

writing vacancy text

We are all confronted with it: the difficult search for the right candidate for your vacancy, or perhaps vacancies. How do you distinguish yourself from the rest? How do you ensure that people apply to you? It is not that there is a golden formula, but with these steps we will help you write a vacancy text that makes an impact.

You don't get a second chance to make a good first impression

And that first impression is largely determined by your website and vacancy text. And the latter goes further than writing a good vacancy text. 'A game of table football in the afternoon' and 'We have a fun team outing every month' are no longer enough to grab the attention of the potential candidate. How do you grab that attention? In your introduction with a strong Job Value Proposition.

Add a Job Value Proposition to your vacancy text

When writing a vacancy text, it is important to add a Job Value Proposition. It explains why someone would choose a specific job with a specific employer. An effective JVP must be target group-oriented, authentic and distinctive. It must guide the content of the vacancy text and make it attractive to potential candidates.

Navigate instead of reading

Read? A book perhaps, but web texts are no longer really read. When viewing a web text, people immediately navigate to what they are looking for. You therefore write a vacancy text with short sentences and paragraphs. Also use titles and bullets. Not only the reader likes the last two, but also Google (in other words, good for the on-page SEO of the vacancy text). 

Don't talk too much about your organization in your vacancy text, but let us know what you offer to the potential candidate. Consider the content of the job, USPs, employment conditions, secondary employment conditions, etc. Does this appeal? Then 'navigating' becomes reading. Oh, and if you want to say something about your organization, do so at the bottom of the vacancy text, and as concisely as possible.

Salary: whether or not to add it to your vacancy text

It is sometimes a point of discussion whether or not to mention the salary in the vacancy text. Uit onderzoek van Indeed blijkt dat het benoemen van het salaris in vacatureteksten het ‘geheime recept voor meer succes in recruitment’ is. Het vermelden van het salaris kan tot 45% meer sollicitaties opleveren. Geen ‘marktconform salaris’ meer, maar gewoon echte cijfers.

Kies voor de juiste structuur

Wanneer je een goede vacaturetekst schrijft, is het ook belangrijk om naar de structuur te kijken. Ons advies:
  1. Deze is natuurlijk voor de handliggend, maar je vacature begint met de functietitel. Doe hier ook SEO-onderzoek naar, want hoe jullie de functie intern noemen, is misschien niet de term waarop gezocht wordt. Experimenteer ook met het toevoegen van de belangrijkste USP aan de functietitel.
  2. Licht onder de functietitel beknopt de 3 belangrijkste USP’s van de vacature toe. Zorg dat je je hierin onderscheid van je concurrenten. In dit stukje zet je ook je Job Value Proposition.
  3. Beschrijf in het volgende onderdeel wat de rol inhoudt.
  4. Vervolg dit met de voordelen. Wat krijgt de potentiële kandidaat van jullie terug?
  5. Vertel daarna wat de functie-eisen zijn. Waar moet men echt minimaal aan voldoen? Vraag je hierbij ook af wat in een later stadium achterhaald kan worden. Houd je hier aan maximaal 5 bullets.
  6. Als een na laatste onderdeel van je vacaturetekst, schrijf je kort iets over je bedrijf.
  7. Sluit af met de sollicitatieprocedure. Geef dit zo kort mogelijk weer, bijvoorbeeld in een visual. Verdere informatie kan je altijd sturen in de e-mail die je stuurt na de sollicitatie.

Onze laatste tips om je vacaturetekst een echte boost te geven

  • Vermijd stockfoto’s. Dat neemt alle persoonlijkheid weg. Ja, het zal een investering vragen qua geld en tijd, maar ga aan de slag met een eigen beeldbank. Is niet alleen handig voor vacatureteksten, maar ook voor andere plekken op de website en social media. Zo krijgt de potentiële kandidaat een beeld (letterlijk 😉) bij jouw organisatie. Is dat lastig te realiseren? Ga aan de slag met AI! Met tools als Midjourney kun je hele gave visuals maken, die wegblijven van het ‘stockfoto-gevoel’.
  • Employer branding. Laat je collega’s aan het woord! Zij kunnen iets vertellen over de organisatie, het team waarin ze terechtkomen, de werkzaamheden. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een quote (met of zonder foto), maar het is bijvoorbeeld ook leuk om een korte vlog te maken.
  • Link naar social media. Er is maar zoveel wat je kunt vertellen en laten zien in een vacaturetekst. Link daarom naar je social media kanalen. Zo krijgen potentiële kandidaten nog meer gevoel bij je organisatie.
In een tijd waar veel krapte heerst op de arbeidsmarkt, waar het moeilijk is om je te onderscheiden van de rest en waar we niet langer lezen, maar navigeren, is het van ultiem belang om een sterke vacaturetekst te schrijven. Met bovenstaande tips & tricks kom je al een heel aantal stappen in de goede richting.
 
Heb je hulp nodig bij je recruitmentproces? Van het schrijven van een goede tekst, het ontwikkelen van een Werken bij-pagina of het runnen van campagnes: Like Honey helpt je graag! Via onderstaande kom je met ons in contact.