48.000 voltooide enquêtes dankzij de ‘Touch, Tell en Sell’ strategie

Fietsersbond

 Paid advertising
 Geo-targeting
 Funnel strategie 

Inleiding

De Fietsersbond, de vertegenwoordiger van fietsers in Nederland, organiseerde dit jaar opnieuw de verkiezingen voor Fietsgemeente 2024. Het hoofddoel van deze nationale verkiezing was om alle 342 gemeenten in Nederland aan te sporen om de fietservaring te verbeteren en presterende gemeenten te belonen. Door middel van online marketingcampagnes en strategieën op het Meta-platform enthousiasmeerden we de deelnemers om mee te doen en te beslissen welke gemeente de titel Fietsgemeente van 2024 verdient.

Fietsgemeente 2024

In 2022 hebben we de Fietsersbond bijgestaan bij het bereiken van fietsers in Nederland door middel van social media marketing, geo-targeting en massapersonalisatie. Als resultaat daarvan werd in 2022 de gemeente Schiermonnikoog door fietsers uitgeroepen tot de meest fietsvriendelijke gemeente van Nederland (Fietsersbond, 2022).

Ben je benieuwd naar hoe we erin zijn geslaagd om de fietsers in 2022 te bereiken? Bekijk dan onze case study uit 2022: 15.000 fietsende juryleden door massapersonalisatie.

1.5mLN

Impressies via de social campagnes

20K

Klikken naar de landingspagina

32%

Conversieratio

overlay

Learnings

Uit onze eerdere Fietsgemeente-campagne hebben we belangrijke lessen geleerd en inzicht gekregen in het gedrag van de doelgroep, waar we winst kunnen behalen en welke soort content de doelgroep aanspreekt. Op basis van de verzamelde gegevens weten we nu welke gemeenten en provincies meer of minder aandacht nodig hebben vanuit de Meta-campagne. Deze informatie wordt gebruikt als leerervaring voor de Fietsgemeente 2024 campagne.

The challenge

Om zichtbaar te zijn onder de fietsers in Nederland en hen te bereiken en activeren hebben wij een nauwe samenwerking met de Fietsersbond om de uitgevoerde social media campagne goed aan te laten aansluiten op de online- en offline marketinginspanningen van de Fietsersbond. 

De uitdaging voor de Fietsersbond was om grootschalige massapersonalisatie uit te voeren op basis van geo-targeting om alle 342 gemeenten in Nederland te bereiken. Om dit te bereiken, hebben wij gebruik gemaakt van het Touch, Tell en Sell marketingstrategie. In drie stappen wordt de doelgroep getarget en in elke stap van het model wordt de doelgroep ook weer opnieuw bereikt, met verschillende advertenties. Hiermee speel je in op iemands volledige customer journey. In iedere fase spreek je de persoon aan met een advertentie. Elke achtereenvolgende advertentie gaat een stapje verder in de customer journey, waardoor het systeem als een funnel werkt. 

 

Touch, Tell & Sell als oplossing

Uit onze eerdere Fietsgemeente-campagne hebben we belangrijke lessen geleerd en inzicht gekregen in het gedrag  en interesse van de doelgroep. Op basis van de verzamelde gegevens weten we nu welke gemeenten en provincies meer of minder aandacht nodig hebben. Deze informatie wordt gebruikt als leerervaring voor de Fietsgemeente 2024 campagne.

In de tell fase wordt de doelgroep in volume bereikt met een brede boodschap gebaseerd op de provincie waar de doelgroep zich in bevindt. De doelgroep die ‘hoge’ engagement heeft getoond met de content, wordt vervolgens opnieuw bereikt in de sell fase, waar de boodschap kort en krachtig is en een duidelijk CTA heeft. Vervolgens is de doelgroep met ‘lage’ engagement bereikt in de retargeting fase. Met deze strategie wordt ingespeeld op de volledige customer journey en worden de vooraf opgestelde KPI’s en doelen behaald.

 
Fietsersbond_retargeting_content_Like_Honey
Fietsersbond_sell_content_Like_Honey
Fietsersbond_tell_content_Like_Honey

Het resultaat

341 van de 342 gemeenten hebben de kiesdrempel gehaald en kunnen meedoen aan Fietsgemeente 2024. In totaal behaalden we 6.578 directe conversies vanuit de campagnes, met een conversieratio van 32%.

De campagnes hebben 1.500.000 impressies opgeleverd. Wat weer heeft gezorgd voor 20.400 klikken naar de enquête en een CTR van 1,79%. Dit heeft bijgedragen aan een totaal van 46.775 fietsende juryleden. 

Ben jij benieuwd welke gemeente wordt bekroond als Fietsgemeente 2024? Houd dan onze vrienden van de Fietsersbond in de gaten!

99,7%

van de gemeenten hebben genoeg enquêtes ingevuld. Op één gemeente na, is dat iedereen!

”Net zoals vorig jaar behaalden bijna alle Nederlandse gemeenten de kiesdrempel. Bij de Fietsersbond zijn we ontzettend blij met dit resultaat!”

Carlos Schreuder – Communicatiespecialist Fietsersbond

Wil jij ook een betere
website-activatie?

ANDERE BEDRIJVEN WAAR WIJ VOOR WERKEN

Hi, I'm Hans
Are you ready
to grow?
Download our
Growth Hacking
starter guide (Dutch)

Growth hacking

FREE STARTER GUIDE (DUTCH)

Fill in the details and recieve our free growth hacking starter guide (Dutch) directly in your inbox.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.