Verbeter je open rates met de CURVE-methode

De CURVE-methode geeft je de 5-stappen aanpak om je open rates te verbeteren door effectieve onderwerpregels. Maak je email marketing succesvoller. Het werkt als volgt.

1. Curiosity (nieuwsgierigheid)

Het gebruik van een krachtige onderwerpregel is belangrijk om interesse op te wekken van de ontvanger zonder het grote geheim weg te geven. Zorg ervoor dat jouw publiek enthousiast raakt over de inhoud van de e-mail. De nieuwsgierigheid kan je wekken door gebruik te maken van een vraag, zoals ‘’Klaar om je marketing te optimaliseren?’’.

Vermijd wel het mogelijk negatieve antwoord dat de ontvanger hierop kan geven. Met een negatieve vraag ben je lang niet zo overtuigend dan wanneer je gebruik gemaakt van een positieve ingestoken onderwerpregel.

2. Urgency (dringendheid)

Als je onderwerpregel urgentie uitstraalt, zorgt dat vanzelf voor effectiviteit. Mensen hebben vaak haast, maar zijn ook erg gevoelig voor FOMO (fear of missing out). Zo is jouw publiek sneller geneigd om een urgente e-mail te openen omdat ze het gevoel krijgen dat ze een voordeel mislopen.

Houd je focus dus op voordelige onderwerpregels zoals ‘’Laatste kans op e-mailmarketingtips’’. Wanneer je gebruik maakt van ‘’Open nu!’’ of ‘’Beperkte aanbieding!’’ kan dat afschrikken en werkt het averechts. 

3. Relevance (relevantie)

Het is belangrijk om berichten te sturen die relevant zijn voor de situatie waarin elke ontvanger zich bevindt wanneer hij je e-mail ontvangt. De ongeïnteresseerde in je product wil je natuurlijk niet mailen, maar dat betekent niet dat ze nooit geïnteresseerd raken. Een nieuwe klant zal een loyaliteitsprogramma of een big-ticket item niet erg aantrekkelijk vinden. Deze campagnes zijn meer geschikt voor de gevestigde klanten.

Natuurlijk moet elke e-mail aansluiten bij de problemen van je ontvangers. Een goede onderwerpregel is hierin belangrijk. Zorg er dus voor dat de onderwerpregel aansluit bij het motief waarom je ontvanger de e-mail krijgt.

4. Waarde (value)

Je kent het wel: snel je inbox legen met één oogopslag naar de onderwerpregel. Je ontvangers maken snel beslissingen als ze kijken of het de moeite waard is om de e-mail te openen. Het is van belang dat je de waarde van je e-mail duidelijk, kort en snel maakt.

Waarde komt ook voort uit ervaring. Is je onderwerpsregel inspirerend, betrouwbaar of opwindend? Zorg ervoor dat je ontvanger een authentieke impressie krijgt van wat hen te wachten staat in de e-mail.

5. Emotie (emotion)

De onderwerpsregels kan je behandelen als een gespreksstarter, denk aan: Wat vind je van de e-mailcampagne of ben je er enthousiast over? Voor marketinge-mails is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je een sterke connectie maakt met je ontvanger door middel van emoties te laten zien, maar overdrijf niet te veel.

Je hoeft niet al deze stappen te gebruiken in je onderwerpsregel. Gebruik er sowieso twee voor goed resultaat.

Ben je klaar om te groeien? Maak dan een afspraak met een van onze specialisten.