OPTIMALISEER JE ONDERWERPREGEL MET COPYWRITING

In een eerdere blog vertelde we je hoe je de CURVE-methode inzet om je open rates te verbeteren. De volgende stap is: copywriting. Met de juiste toepassing ga je verder in op de woorden, toon en ritme die je kiest voor een onderwerpregel. Door een succesvolle copywriting zorg je ervoor dat de onderwerpregel aandacht trekt en lezers overtuigt om te klikken op de e-mail.

Bij copywriting gaat alles om het gebruiken van de juiste woorden die vervolgens aansporen tot actie. Houdt in gedachte dat elke doelgroep uniek is en dus dezelfde onderwerpregel niet bij elke doelgroep werkt. Als je goed in beeld hebt wat je doelgroep wil zien en horen, kunnen we starten met de 3 stappen van de perfecte copywriting voor onderwerpregles:

1. Houd het kort en bondig

Mensen hebben een korte spanningsboog en kappen dus snel af. Een veel gemaakte fout is dat er te veel woorden worden gebruikt. Hierdoor word je onderwerpregel niet overtuigender, het werkt zelfs averechts. Zorg aan de hand van een kort en bondige onderwerpregel voor dat mensen niet afhaken. Hierdoor wek je nieuwsgierigheid en zijn ze niet snel afgeleid.

2. Maak het actiegericht, niet verkoopgericht

Je doel is om de ontvanger te overtuigen om te klikken op je e-mail. Belangrijk is om de onderwerpregel voordelig te laten klinken en waardoor de ontvanger actie gaat ondernemen. Met een onderwerpregel zoals ‘’Open nu’’ of ‘’Beperkte aanbieding’’ ben je verkoopgericht bezig. Tevens weet de ontvanger dat je iets wilt verkopen, dus vermijdt verkoopgericht te zijn en maak in plaats daarvan gebruik van een actiegerichte onderwerpregel.          

3. Gebruik actieve taal

Copywriting draait zoals gezegd om overtuigingskracht. Door gebruik te maken van actieve taal spoor je de ontvanger aan om in actie te komen. Het is niet eenvoudig om in de actieve taal te schrijven. Een onderwerpregel zoals ‘’Nieuwe zomerkleding is aangekomen in de winkels’’ is een voorbeeld van een passieve zin en overtuigd dus niet. ‘’Ontdek als eerst de nieuwe zomerkleding’’ is in de actieve taal gezet. Dit is geschreven in de gebiedende wijs, wat ervoor zorgt dat de ontvanger in actie komt.

Al deze stappen zijn verschillend van elkaar maar hebben één ding gemeen: nieuwsgierigheid. Denk aan de CURVE-methode waarin dit voorop staat.

Als je de CURVE-methode en de copywritingtechnieken die hierboven staan beschreven wilt toepassen op jouw emailmarketing en ben je klaar bent om je open rates te laten stijgen, maak dan een afspraak met een van onze specialisten.