5 tips om je contentmarketing een schop onder de kont te geven

Jan Emmens

Jan Emmens

Creative copywriter en concepter

Content marketing

De wereld van de digitale marketing verandert continu. Apparaatgebruik verschuift, sociale media komen op en verdwijnen weer en best practices worden zo’n beetje iedere week herschreven. Eén ding blijft constant: inhoud! Daarom hebben we 6 tips op een rij gezet waarmee jij je contentmarketingstrategie die hoognodige boost kan geven.

  1. Begin bij de doelgroep

Een effectieve contentmarketingstrategie begint altijd bij de doelgroep. Voordat je content maakt, wil je weten wie de content gaat consumeren, en wat deze groep mensen wil bereiken. Zo kan je ook bedenken hoe jouw bedrijf aan hun behoeften kan voldoen.

Een hulpmiddel daarbij is om je publiek niet als een groep, maar als individuen. Stel een aantal klantpersona’s op met behulp van demografische gegevens, maar focus op de klantvraag: hoe verschilt hun behoefte? Je kunt vervolgens content gaan creëren gericht op deze individuele persona’s.

En dat werkt! Volgens deze studie rapporteert 56% van de marketeers die persona’s gebruiken een hogere kwaliteit aan leads. 39% van diezelfde groep geeft ook aan hogere conversieratio’s te zien.

  1. Maak je doelstellingen SMART

Zodra je weet met wie je spreekt, komt je doelstelling in zicht. Het is daarom essentieel om benchmarks te maken. En die benchmarks wil je uiteraard SMART maken: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

Contentmarketing heeft vaak wat subjectievere doelstellingen, zoals merkbekendheid of het wegnemen van bezwaren die een lead misschien heeft. Dat maakt het des te relevanter om te proberen dat soort doelstellingen ook SMART te maken. Misschien vraagt dat om periodiek onderzoek, of een kleine poll die je na klantcontact opstuurt. Doe je dit goed, dan ga je zien welke content de moeite waard is, en welke niet.

  1. Temper je tempo

Een veelgemaakte fout bij het opstellen en uitrollen van een contentstrategie is het plaatsingsschema. Veel mensen zijn te ambitieus met hun planning en denken dagelijks of semi-dagelijks interessante content van hoge kwaliteit te kunnen produceren. Dat gaat aan het begin nog wel goed, maar onthoud dat contentmarketing een lange adem vereist. Het gebeurt te vaak dat mensen een constante stroom van blogs, video’s en social posts produceren, maar dat niet kunnen volhouden en na een paar weken afhaken omdat ze niks meer te vertellen hebben of de motivatie kwijt zijn.

Bovendien kan een ‘agressief schema’ ook irritant zijn voor je publiek, dat misschien helemaal niet zit te wachten op zoveel communicatie van jouw merk.

Kortom: ja, vaak aanwezig zijn is belangrijk, maar een haalbaar tempo voor de lange termijn is belangrijker. Zo houd je het zelf vol en raak je je publiek niet kwijt.

  1. Kies en blijf bij je tone-of-voice

Je merkstem helpt je onderscheiden van je concurrenten. Het bepaalt hoe je klanten en leads je zien, welke emoties ze hebben als ze aan je denken en waarom ze voor jou zouden kiezen in plaats van Bedrijf X.

Creëer daarom een consistente stijlgids voor je contentstrategie. Vaak kan je deze baseren op een bestaand merkboek, maar denk voor je content verder: welke woorden gebruik je wel, en welke juist niet? Hoe ga je om met grammatica, interpunctie en afkorting? Gebruik je wel of geen Engelse leenwoorden? Al die dingen hebben impact op de toon die je gaat uitslaan.

En ongeacht de keuzes die je daar maakt, zorg dat je voor elk kanaal dezélfde keuzes maakt. ‘Consistency is King’, om er maar eens een dooddoener in te gooien. Ben je op één kanaal heel informeel en op het andere juist erg formeel, dan kan dat potentiële klanten wegjagen. Tenzij… tenzij je dat bewust doet om aan Tip 1 te voldoen. Goed bezig, in dat geval, maar zorg er dan wel voor dat de verschillende content alleen door de juiste persona’s wordt gelezen.

  1. Ga slim om met gemaakte content

Goede content hoeft niet altijd helemaal nieuw te zijn. Werk slimmer, in plaats van harder, door eerder gecreëerde content op te knippen en in nieuwe samenstellingen opnieuw te gebruiken. Bijvoorbeeld door verschillende blogpost samen te vatten in een whitepaper, of een serie video’s te gebruiken voor een presentatie die je ergens moet geven.

Een van de beste tips hiervoor is om grote stukken content te gebruiken als ‘pijlers’ voor je contentstrategie. Daarmee bedoelen we: creëer uitgebreide content over één onderwerp en splits dat vervolgens op om op verschillende kanalen op verschillende manieren te gebruiken.

Je kan er ook aan denken om je content op te knippen tot een serie. Je bespreekt dan een bepaald onderwerp over meerdere afleveringen. Dat werkt heel goed om je publiek terug te laten, en maakt je merk voor langere tijd relevant.

Kortom

Door de juiste doelgroep op het juiste moment, met de juiste boodschap, in het juiste format te bereiken, komt je expertise het beste over. Dit stelt je in staat om een band met je publiek op te bouwen, die op de lange termijn vruchten zal afwerpen.