1. Maak gebruik van eigen data
Data zijn gegevens die elk bedrijf specifiek voor zichzelf kan gebruiken. Gebruik maken van algemene data van concurrenten zegt weinig over jouw bedrijf en zegt bijvoorbeeld niets of een campagne wel of niet werkt. Om succesvol gegevens om te zetten in bruikbare resultaten is het belangrijk dat je eigen data gebruikt.
2. Maak van de verzamelde gegevens een rapport
Het is belangrijk om eens in de tijd je gegevens te rapporteren in een rapport. Daarin worden de cijfers uitgelegd die samenhangen met bijvoorbeeld een campagne. Door een bruikbaar rapport op te stellen kan je de gegevens door voeren in de toekomst. Als je dat niet doet kan je de verzamelde gegevens niet optimaal gebruiken.
Rapporteren kan een tijdrovend klusje zijn, maar tegenwoordig zijn er tal van handige tools die real-time rapporten voor jou maken. Nooit meer formules maken in Excel dus! Wij maken dagelijks gebruik van veel verschillende online marketingtools en testen ze uit, waarna we ze in kunnen zetten voor onze klanten. Benieuwd welke tools jou kunnen helpen?
3. Zorg voor een verhaal van de cijfers
Cijfers zijn cijfers en zonder een verhaal erachter zal het niet veel vertellen. Het is daarom belangrijk om de data uit te leggen en duidelijke te maken wat het voor jouw bedrijf kan betekenen. Zorg ervoor dat de cijfers omgezet worden in een verhaal. Als je dit doet kan je er bijvoorbeeld achter komen waarom jouw leads ergens op klikken of wat het hoge bouncepercentage beteken.
Ben je klaar om je gegevens om te zetten in bruikbare resultaten, maak dan een afspraak met een van onze specialisten.