Rank je ideeën met de ICE-methode

Picture of Hugo van den Hurk

Hugo van den Hurk

Inbound Marketeer

De ICE-methode is een gestructureerde aanpak om met je team tot een keuze te komen welke ideeën je wil gaan testen. Het werkt als volgt:

Wat wil je bereiken?

Voordat je gaat brainstormen, wil je weten wat je wil bereiken. Bijvoorbeeld de conversie van anonieme bezoekers op je website naar bezoekers die hun e-mailadres invullen in een formulier. Of je wil bijvoorbeeld het aantal organische bezoekers op een landingspagina verhogen. Vaak is het handig om eerst in de data te verkennen voor welke stap in de klantreis je het makkelijkste resultaat kunt realiseren.

Bepaal jouw One Metric That Matters

In de wereld van growth hacking noemen we je doelstelling de ‘One Metric That Matters’, of OMTM. Dat is kortgezegd een specifieke statistiek waar je met het hele team aan werkt. Alle marketingacties die je ontwikkelt moeten bijdragen aan die specifieke doelstelling. De volgende stap is dat je jouw OMTM ‘smart’ maakt. Bijvoorbeeld het verhogen van het aantal organische bezoekers met 10% binnen twee maanden of het aantal bestellingen per klant verhogen naar 2 per week binnen 3 maanden. Wanneer je scherp hebt aan welke OMTM je wil werken, dan ga je verder.

Helemaal los in de brainstorm

In teamverband ga je vervolgens brainstormen naar passende ideeën. Creatieve marketing acties die bijdragen aan het bereiken van jouw OMTM. Durf daarbij ook buiten de gebaande paden te denken, je weet nooit wat voor mooie ideeën je daar ontdekt. Alle ideeën, hoe gek of saai ze ook zijn, ze verdienen een plekje op de longlist. Wanneer de longlist goed gevuld is met ideeën die bijdragen aan jouw OMTM, ga je door naar de volgende stap.

Tijd om de ideeën te ranken met de ICE-methode

Je kunt natuurlijk niet alle ideeën op je longlist gaan oppakken. Maar hoe kom je tot het beste idee? 
Hiervoor hebben we een handige tool: de ICE-methode post-its. Iedere deelnemer in de brainstorm geeft per bedacht idee een score tussen de 1 en de 10 op de volgende vlakken:

– Impact, gaat het veel bijdragen aan je OMTM? 
– Confidence, hoeveel vertrouwen heb je er in?
– Ease, hoe makkelijk is het om te testen?

Iedereen die aanwezig is bij de brainstorm, geeft zijn of haar beoordeling van een idee op de bijbehorende ICE-post-it. Bijvoorbeeld een idee voor conversie geef je een 8 voor Impact, een 6 voor Confidence en een 9 voor Ease. Jouw score voor dit idee is dan 8 maal 6 maal 9 is 432. Jouw collega’s doen dit ook voor hetzelfde idee en je bepaalt zo de gemiddelde score van het idee.

Zo komt er vanzelf één winnend idee met de hoogste score boven drijven. Dat is het idee waar jullie samen de meeste impact van verwachten, het meeste vertrouwen in hebben en testmogelijkheden voor zien. Met dit idee ga je verder aan de slag om het te testen. Dat is nou echt growth hacking.