5 Redenen waarom je moet starten met Growth Marketing

growth marketing
Waar traditionele marketing focust op brand awareness en acquisitie, legt Growth Marketing de nadruk op snelle en duurzame groei (what’s in a name 😉). Die groei bereik je met een allesomvattende aanpak, door te kijken naar de gehele marketingfunnel. Waar zitten bottlenecks? Waar valt als eerste de meeste winst te behalen? Aan de hand van experimenten ontdek je wat werkt, en wat niet.

In onze optiek vervangt Growth Marketing niet de traditionele marketing benaderingen. Ze gaan juist hand in hand. Traditionele marketing zet meer in op analyses en strategie, terwijl Growth Marketing meer gaat over een datagedreven aanpak en zaken benadert op een creatieve, minder conventionele manier.

Lees in deze blog 5 redenen waarom wij vinden dat jij met Growth Marketing moet starten 🙂

1. Maximaal resultaat met minder budget en capaciteit

Growth Marketing richt zich op maximale output met minimale middelen. Door slim gebruik te maken van tools en de juiste inzet van kanalen en strategieën, boeken ook kleinere teams grote successen zonder enorme budgetten.

Dit maakt het zeker voor start-up en scale-ups haalbaar om gave marketingcampagnes op te zetten, zonder aanzienlijke investeringen en uitgebreide teams.

2. Je combineert buikgevoel met data

Beslissingen maken op basis van buikgevoel alleen, past niet helemaal binnen de Growth Marketing benadering. Natuurlijk, ook binnen Growth Marketing wordt er uitgegaan van een buikgevoel of intuïtie, maar dit wordt altijd onderbouwd met cijfers. De combinatie van beide geeft een groter vertrouwen richting het management van je organisatie. Zo weet je meer draagvlak te creëren.

Google Analytics 4, Google Looker Studio, Supermetrics, VWO, Expandi, Zapier, … Je begrijpt het, de lijst is eindeloos. Deze geavanceerde analyse-instrumenten dragen bij aan de effectiviteit van Growth Marketing. Het maakt het uitvoeren van experimenten mogelijk, maar geeft ook alle data-inzichten die je nodig hebt. Marketing is zo niet langer een kostenpost, maar een waardevolle investering.

3. Growth Marketing richt zich op bedrijfsresultaten

Binnen Growth Marketing wordt gebruikgemaakt van de Pirate Funnel, ook wel het AAARRR framework genoemd. Met dit framework breng je de verschillende fases van de customer journey in kaart: Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention en Referral. Waar Growth Marketing richt zich op een allesomvattende aanpak, terwijl traditionele marketing vaak alleen naar de eerste 3 fases kijkt.

growth marketing

4. Versnelde groei door focus en creativiteit

Om het succes van iedere fase in de Pirate Funnel te meten, bepaal je voor ieder 1 of meerdere KPI’s (Key Performance Indicators). Zo krijgt de Pirate Funnel, en dus je Growth Marketing strategie nog meer richting. Hieronder een voorbeeld: 

In deze funnel zie je dat de focus vooral moet liggen op de Acquisition fase, omdat daar op dit moment het meeste impact te behalen valt. Van de mensen die op de website komen, verricht maar 1,45% een belangrijke actie. Met een experiment gericht op CRO (conversie optimalisatie), pak je de bottleneck binnen deze funnel heel gericht aan. En dat draagt op de lange termijn weer bij aan de groei van je organisatie.

Wanneer je hebt bepaald op welke fase (en KPI) je je in de Pirate Funnel wil focussen en welk experiment je daaraan wil koppelen, probeer je dan ook alleen op die fase te focussen. Zo zijn nieuwe resultaten makkelijker toe te wijzen aan de veranderingen die je hebt gedaan.

5. Een Growth mindset is de beste mindset

Growth Marketing is niet alleen een manier van werken, maar ook een manier van denken. Als de opdracht luidt: “Bezorg ons meer leads”, doe je een stap terug en denk je na over het hele plaatje. Is dat echt waar op dat moment de bottleneck zit? Ligt het misschien niet aan de hoeveelheid leads, maar aan de kwaliteit van de leads? Jij stelt je vragen bij de advertentiekanalen die worden ingezet, de doelgroep die wordt benaderd en de boodschap die naar buiten wordt gebracht. Misschien zit het probleem verder in de funnel, bijvoorbeeld op de plek waar de leads moeten converteren, of is de opvolging niet goed. 

Met deze mindset en de handvatten die de Pirate Funnel meegeeft, is het mogelijk om heel snel te zien waar het probleem echt zit. Je wordt continu uitgedaagd om kritisch naar het gehele proces te kijken en nieuwe ideeën te bedenken en te testen. Een open blik is hierbij cruciaal. Stap weg van het denken in hokjes. Je leert van je successen, maar ook van je mislukkingen. Dit iteratieve proces leidt tot snellere groei en verbeteringen van je strategieën.