Hoe verbeter je aan de hand van A/B-testen je e-mailcampagnes?

Je hebt vast wel een keer van gehoord A/B-testen. Maar hoe pas je dit effectief toe op jouw marketingactiviteiten? Bij Like Honey passen we vaak de growth methodiek toe. Deze methodiek is gebaseerd op een data gestuurd experimenteel proces. Growth hacking komt onder andere tot uiting in het uitvoeren van experimenten, ook bekend als A/B-testen. Aan de hand van de A/B- techniek vertellen we je hoe je succesvol e-mailcampagnes kan testen voordat je het verstuurt naar een grote groep ontvangers.

Volg deze 4 stappen en optimaliseer jouw e-mailcampagnes:

Voordat we beginnen is het belangrijk om te weten dat je slechts één factor tegelijkertijd kan testen. Wanneer je meerder factoren test kan dat voor verwarring zorgen en is het resultaat niet bruikbaar. Focus daarom op één variabele (the one metric that matters) en voer daar je experimenten op uit.

1. Maak bij elke factor een hypothese

Nadat je hebt beslist wat de geteste factor gaat zijn stel je een hypothese op. Een voorbeeld is: het gebruik van een rode CTA-knop verhoogd de klikfrequentie. Het doel hiervan is om later in het proces een patroon te zien van de resultaten. Je stelt de hypothese zo op dat het makkelijke bewezen of weerlegd kan worden.

2. Bepaal de basis en vanuit daar het doel

Bepaal je basis voordat je begint met doelen stellen. Het is belangrijk om te weten vanaf waar je de meting begint. Bijvoorbeeld: je wilt je klikfrequentie verhogen met 15% in vergelijking met de basis. Doordat de basis bekend is weet je hoe groot het effect zal zijn.

Als je het doel niet bereikt, is het nog steeds belangrijk om door te gaan met testen. Want dan kan je verder onderzoeken welke factoren invloed hebben op de gewenste resultaten. Het blijft een leerproces

3. Bepaal wat je doet met de resultaten

Stel er komt uit de resultaten dat geen kleur, rood of blauw, beter presteert. Wat kan je nu doen? Je kan twee andere kleuren testen of een andere belangrijke factor A/B-testen. Het is niet erg als de resultaten onduidelijk verschil aangeven tussen de A-variabelen en de B-variabelen. Ga verder met andere factoren of doe een aanpassing op de eerder geteste factor.

4. Documenteer de resultaten voor een patroon

Door de resultaten te documenteren zal er na een tijdje een patroon ontstaan. Hierdoor zijn de voorkeuren van de doelgroep goed in beeld en weet je wat wel en niet werkt. Houd ook de resultaten van je hypothese bij, zoals al eerder verteld ontstaat hierin ook een patroon.

Dus, A/B-testen is een goede manier om de groei te stimuleren. Want door het testen van de campagnes krijg je voorkeurs resultaten van de doelgroep. Wat uiteindelijk resulteert in de best aansluitende campagne voor de ontvangers en wat weer zorgt voor een groei. De growth cyclus is weer rond!

Ben je klaar om succesvol te growth hacken in uiting van A/B testen en je e-mailcampagnes te optimaliseren? Maak dan een afspraak met een van onze specialisten.